Przekąski i śniadania cz. 1

18 Mar

Często słyszymy, że jedzenie na diecie jest nudne. „Zdrowe odżywianie jest drogie.” A prawda jest taka, że osoby, które to mówią,  nie robią nic, żeby przekonać się jak jest naprawdę. Przeczą samym sobie, mówiąc, że chcą schudnąć, zmienić swoje ciało i życie, a przy tym opychają się ciastkami. „Jesteś taka szczupła. Jak Ty to robisz?” Pytają i liczą na odpowiedź : „Nic. Mam to w genach”, po to, by siebie usprawiedliwić. „Jestem gruba po babci, ciotce, kuzynce, mamie i tacie. Brat też jest gruby.” Jednak moja odpowiedź brzmi inaczej: „Ćwiczę i staram się zdrowo jeść.” „…aaa. Zdrowo jeść. I ćwiczyć” – kontynuują rozmowę- „wiesz, mnie nie stać żeby chodzić do klubu i w dodatku kupować to drogie, zdrowe żarcie”.

Zawsze wtedy pytam: ile wydajesz pieniędzy na słodycze, fast foody i inne zapychacze? 50? 70 złotych miesięcznie? Być może jeszcze więcej. Warto się przekonać, że przestawienie na zdrowy tryb życia nie jest drogie, a największym kosztem jest zmuszenie siebie do zmian.

Jako dowód na to, że można jeść zdrowo, niedrogo i smacznie prezentuję kilka moich pomysłów na śniadania i przekąski.

Zacznijmy od śniadania, czyli najważniejszego posiłku w ciągu dnia.

Owsianka. Brzmi okropnie. Skojarzenia też zapewne nie są przyjemne. Papka pozbawiona smaku, aromatu i koloru. Przyznam szczerze, że przekonałam się do niej dopiero po wykładzie nt. zdrowego odżywiania, który prowadziła p. Beata Yaro-Koniecka (Brązowa Medalistka Mistrzostw Świata w Fitnessie Sylwetkowym 2012). Kiedy opowiadała o właściwościach odżywczych owsianki z dodatkami i kopem energii jakie przynosi, powiedziałam sobie z entuzjazmem i energią: „No dobra. Okej…” I spróbowałam. Dzisiaj owsianka bardzo często gości na moim stole.

Płatki owsiane górskie to podstawa. Reszta: wedle uznania. Ja najczęściej gotuję owsiankę na mleku 0,5%, ale równie dobrze może to być woda. Dodatki? Sezam, siemię lniane, otręby, pestki dyni, słonecznika, cynamon. Suszone owoce oraz jakiś świeży owoc (ja najchętniej jem z odrobiną banana lub jabłka).

Obrazek

ObrazekObrazek

Kolejnym pomysłem na śniadanie jest Meksykańskie Guacamole. Ta pyszna pasta jest świetną podstawą do kanapek a także doskonałym dipem do warzyw (selera naciowego, marchewki, brokułów). Przygotowanie jest bardzo proste: 1/2 awokado rozgniatamy (żeby było łatwiej można uprzednio zetrzeć na tarce na małych oczkach), dodajemy sok z cytryny, cebulę dymkę, szczypior, czosnek przeciśnięty przez praskę (ilość w zależności od tego jaki smak chcemy uzyskać). Dodajemy trochę oliwy (odrobinę, bo awokado jest bardzo tłuste). Przyprawiamy i smarujemy kanapki.

Z drugiej połówki awokado przygotowuję inne pasty, np. dodając tuńczyka czy koncentrat pomidorowy.

Obrazek

Obrazek

Ok, a teraz coś dla tych, którym na diecie brakuje słodyczy, czyli jogurtowe raffaello, które powstało w wyniku pomieszania kilku dań znalezionych w Internecie. Właściwie nie podam przepisu, bo przepis to zbyt dużo powiedziane. Przygotowanie trwa ok. 3 minut i najwięcej czasu zabiera prażenie pestek dyni i wiórków kokosowych, które później dodajemy do jogurtu naturalnego. Całość posypujemy suszoną żurawiną.

Obrazek

Sałatka. Prosta, łatwa a jej przygotowanie to kwestia 5 minut. Kroimy sałatę lodową, ser feta. Prażymy pestki dyni. Dodajemy suszoną żurawinę. Całość mieszamy i polewamy sosem (sok z cytryny, woda, oliwa, ocet jabłkowy, przyprawy wg uznania).

Obrazek

Układając jadłospis zawsze staram się tak dobierać potrawy, by kupować jak najmniej i jak najpełniej wykorzystać wszelkie produkty.

Smacznego!

Natalia.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: